Tog i Tjekkiet

Togtrafikken i Tjekkiet drivs (hovedsagelig) af CD [České dráhy], men der er en del private baner og i hvert fald Arriva kører en del tog på det statslige net. 

Veteranbanen JMHD [Jindřichohradecké místnídráhy], som Jeg har kørt med, er jo faktisk er et mellemting mellem alm. jernbane og veteranbane. Jeg har lavet en egen side med billeder om denne bane.

CD har også et flot museum, som jeg har besøgt. Du finner en beretning herom på sin egen side.

En ret stor del af trafikken er eldrevet, og man har to systemer: 3000 V = (som i nabolandene Polen, Ungarn og Slovakiet) og 25 kV 1≈ (som i Danmark, Frankrig m.fl.). De fleste lokomotiverne kommer fra Skoda, men man har også købt nye lokomotiver fra andre leverandører.

Tjekkiets jernbaner

Wikipedia har en ret god information om den brogede samling lokomotiver som findes i Tjekkiet og Slovakiet. De begge lænderne  var jo også forenet frem til år 1993. Generelt kan man sige at ellok med litra 1xx kører på 3 kV =,  med littra 2xx kører på 25 kV 50 Hz og 3xx er flersystemlok, der kan køre på enten 3 kV= og 25 kV 50Hz~ eller 3 kV= og 15 kV 16,7 Hz.. Litra 380 kan dog som foreløbig det eneste køre på alle tre strømsystemer.

Jeg har valgt at dele mine billeder per år. Du finder dem under respektive rubrikker på separate sider ligesom museet hhv. JHMD har fået sine egne sider.

 

 

.

.

Joomla templates by a4joomla