Tog i Schweiz

Det lille bjergland i Europa har et imponerende net af jernbaner. De statslige schweiziske forbundsbaner SBB/CFF/FFS [Schweizerische Bundesbahnen, Chemins de fer fédéraux suisses;Ferrovie federali svizzere] har et stort net, som så suppleres af mange privatbaner, nogle af dem store, og med international trafik, f.eks. BLS [Berner Alpenbahngesellschaft Bern–Lötschberg–Simplon], eller RhB [Rhätische Bahn], som har stor trafik på sit meterspornet i den østlige del af landet.
 
 
 
 
 
»GLACIEREXPRESSEN« er jo et meget kendt tog som kører på langs med Schweiz. Jeg kørte med det 1967 og det har fået sit eget kapitel her på siderne.
 
Kort over Schweiz jernbaner

Hvis du klikker på kortet her får du op et andet kort med alle Schweiz' jernbaner.

De schweiziske jernbaner er næsten alle elektrificerede. Ligesom i Tyskland og Østrig bruges 15 kV 1≈. Men da Schweiz også har grænse mod Italien og Frankrig, som bruger bl.a. 3 kV =, er der nogle interessante overgangsstationer med to systemer. I senere tid har man skaffet to- eller flersystem-lokomotiver og -motorvogne, då man jo i f.eks. Frankrig bruger både 3 kV = og 25 kV 1≈.

RhB [Rhätsche Bahn] er jo det største smalsporede nettet, og de kører (sammen med Matterhorn Gottthard Bahn]) på 11 kV 16 2/3 Hz  1≈. Berninabahn er dog elektrificeret med 1000 V =, og RhB's begge systemer mødes i St. Moritz hhv. Pontresina. Det er vel den eneste private smalsporbane som har to forskellige strømsystemer??

 
Joomla templates by a4joomla