DSBs design gennem tiderne

Design er jo et stort og omfattende begreb. I dette lille kåseri vil jeg frem for at koncentrere mig om designet i de sidste ti år, hvor der har været mange forskellige (mer eller mindre lykkede) varianter, En design skal jo spejle virksomheden og hvad den laver og står for.

Design findes alle steder i en virksomhed. I DSB har man jo mange forskelige fagområder, Jeg vil her prøve at kigge på nogle områder:

  • Logo
  • Uniformer
  • Lokomotiver
  • Skrifttyper
 
  • Vogne
  • Bygninger
  • Lyde
  • Konstruktionsdetaljer

Jeg vil nu kigge lidt nærmere på hvert af disse områder, Indenfor disse områder findes fotografier, hovedsaglig mine egne fotografier, som illustrati

Lokomotiver

Mx1001Logoet er jo selskabets ansigt ud ad til. I lang tid var vingehjulet den selvfølgelige markering på lokomotiver, stationer, brevpapir og meget andet. Men i 1970-erne fik DSB en designchef, og han (Jens Nielsen) som stod for bl.a. det rød-sorte design på lokomotiver, og de brune uniformer på personalet, På lokomotiverne blev det gamle (flotte) vingehjul afløst af bogstaverne DSB i hvid på rød bund på de nu rød/sorte lokomoti­ver. Men – to loko­motiver kom dog at fremstå ganske ander­ledes: Mx 1021 og My 1126 blev i 1988 designmalet ('grafitti­malet.').

My1126Mx 1021 blev i 1995 solgt til Sverige og kører i dag ved Railcare T som TMX 104 – stadig med sin ”grafittimaling”. Også My 1126 lever videre med sin ”grafittimaling” hos MY veterantog i Hundested.

I begyndelsen af 60'erne erstattedes de gamle (røde) lyntog fra 1935 af de nybyggede Ma-tog. De var i stort identiske med de vesttyske TEE-tog, dog kunne de deles i halvtog den 4;e og 5:e vogn var udformet som en styrevogn. Disse tog var ved leverancen malet røde. Og havde vingehjulet på snu­den.

 

 

 

 

Joomla templates by a4joomla