Sporvogne i Stockholm

I Stockholm er situationen ret speciel. Efter 'dagen H' den 3/9-67 var det kun linie 12 (Alvik - Nockeby) som var ren sporvej. Dertil kom så Lidingövognerne, som jo vende et lille stykke ind i Stockholm ved tunnelbanens endestation i Ropsten.

Men sporvognen har jo vent tilbage til Stockholm, del med en linje (tvärbanan) från Alvik via Liljeholmen og Gullmarsplan til Sickla, ved Saltsjöbanan, dels ved at Alvik og Lidigölinierne er blevet moderniserende.

Dessutom harder i et antal år kørt sporvejstrafik af Djurgårdslinien mellem Norrmalstorg og Waldemarsudde på Djurgården (linie 7). Denne linie er nu forlænget til Sergels Torg, tæt på Centralstationen. Her bruges moderne Bombardiervogne, men de gamle museale vognene bruges på linie 7N mellem Norrmalmstorg og Djurgården. På linie 7 og 7N er nu også almindelige SL-billetter gyldige.

Jeg gjorde jo min militærtjeneste i Stockholm 1966-67, så derfor kender jeg byen ret godt. Jeg kørte også bus på SJ, som da bl.a. trafikerede Solna og Sunbygerg, hvor jeg hovedsagliig kørte linie 515 fra Norra Bantorget via Odenplan, Haga Norra og Solna til Sundbyberg. 

Links:

 

 

 

Jeg har kun nogle få fotos, som jeg tog med min mobil ved et besøg i 2008:


 

 

 

Joomla templates by a4joomla